Πώς να προλάβεις τις πέτρες στη χολή

Πώς να προλάβεις τις πέτρες στη χολή
Print

Αν και δεν υπάρχει ένας εγγυημένος τρόπος πρόληψης για τις πέτρες στη χολή, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείς να κάνεις για να μειώσεις τον κίνδυνο της χολολιθίασης. Δες πώς μπορείς να προλάβεις τις πέτρες στη χολή.

Οι πέτρες στη χολή


Οι πέτρες στη χολή ή χολόλιθοι είναι μικρές πέτρες που σχηματίζονται στο εσωτερικό της χοληδόχου κύστης. Μπορούν να είναι από στίγματα μέχρι το μέγεθος της χοληδόχου κύστης, περίπου 15 εκατοστά. Η χοληδόχος κύστη γεμίζει με χολή μεταξύ των γευμάτων. Όταν καταναλώνουμε λιπαρά τρόφιμα, η χοληδόχος κύστη αδειάζει τη χολή στο έντερο. Μερικές φορές όμως, οι πέτρες μπορεί να ερεθίσουν τη χοληδόχο κύστη ή και να τη φράξουν. Αν οι πέτρες βγουν έξω από τη χοληδόχο κύστη, τότε μπορεί να προκληθεί ίκτερος ή και παγκρεατίτιδα. Εάν θέλεις να προλάβεις τις πέτρες στη χολή δες τι μπορείς να κάνεις:

 

  • Χάσε βάρος

Το να διατηρείς ένα υγιές βάρος μπορεί να σε βοηθήσει να προλάβεις τις πέτρες στη χολή καθώς και άλλα προβλήματα στη χοληδόχο κύστη. Η παχυσαρκία αποτελεί βασικό παράγοντα για την υγεία ενός ατόμου και αυξάνει τον κίνδυνο σχηματισμού λίθων. Εάν είσαι υπέρβαρος ή παχύσαρκος, χάσε τουλάχιστον το 10% του βάρους σου. Ωστόσο, απόφυγε τη γρήγορη απώλεια βάρους, καθώς αυτό μπορεί πραγματικά να προκαλέσει πέτρες στη χολή! Η απώλεια βάρους θα πρέπει να είναι σταδιακή και σταθερή: στόχευεσε στο μισό ή ένα κιλό την εβδομάδα μέχρι να φτάσεις στο επιθυμητό βάρος. Επιπλέον, οι αυξομειώσεις βάρους μπορεί να προκαλέσουν πέτρες στη χολή, οπότε προσπάθησε να διατηρήσεις το βάρος που έχασες.

 

  • Τρώγε υγιεινά

Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία της χολής και στη χολολιθίαση. Αλλά για να αποφύγεις τις πέτρες στη χολή δεν χρειάζεται να καταναλώνεις μόνο φρούτα και λαχανικά, επειδή η κατανάλωση πολλών φρούτων και λαχανικών μπορεί να αποτρέψει τη δημιουργία χολόλιθων. Μπορείς επίσης να καταναλώνεις:

  • Λιπαρά: Τα μονοακόρεστα λιπαρά, που βρίσκονται στο ελαιόλαδο, και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, που βρίσκονται στο αβοκάντο, τον λιναρόσπορο και τα ιχθυέλαια, μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο ανάπτυξης χολόλιθων. Το ιχθυέλαιο μπορεί να είναι ευεργετικό σε άτομα με υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων, καθώς βοηθά τη χοληδόχο κύστη να αδειάζει. Μείνε μακριά από κορεσμένα λίπη που βρίσκονται σε λιπαρά κρέατα, βούτυρο και άλλα ζωικά προϊόντα, καθώς αυτά τα λιπαρά αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης χολόλιθων και υψηλής χοληστερόλης, μεταξύ άλλων κινδύνων για την υγεία σου. Εάν καταναλώνεις προϊόντα ζωικής προέλευσης, επίλεγε κοτόπουλο αντί για κόκκινο κρέας, αποβουτυρωμένο γάλα και γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά αντί για πλήρες γάλα.
  • Φυτικές ίνες: Βρίσκονται σε ψωμιά ολικής αλέσεως, δημητριακά και λαχανικά. Οι ίνες στη διατροφή σου μπορούν να σε βοηθήσουν να χάσεις βάρος και να προλάβεις τις πέτρες στη χολή.
  • Ξηρούς καρπούς: Τα φιστίκια, τα αμύγδαλα και τα καρύδια μπορούν να αποτρέψουν τη δημιουργία χολόλιθων. Είναι υγιεινά σνακ, που μειώνουν την πείνα και σε βοηθούν να χάσεις βάρος.

Τροφές που πρέπει να αποφεύγεις:

  • Ζάχαρη: Η πολλή ζάχαρη στη διατροφή σου μπορεί να προκαλέσει πέτρες στη χολή, οπότε μείνε μακριά από γλυκά και επίλεγε τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη.
  • Απλούς υδατάνθρακες: Επειδή οι απλοί υδατάνθρακες μετατρέπονται σε γλυκόζη στο σώμα, η διατροφή που περιλαμβάνει πολλά λευκά ζυμαρικά, λευκό ψωμί και άλλες τροφές πλούσιες σε απλούς υδατάνθρακες μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο χολόλιθων.
  • Αλκοόλ και καφέ: Δεν χρειάζεται να εγκαταλείψεις το πρωινό σου καφέ ή ένα ποτήρι κρασί το βράδυ για να αποφύγεις τις πέτρες στη χολή. Μελέτες δείχνουν ότι η μέτρια κατανάλωση οινοπνεύματος και καφέ μπορεί στην πραγματικότητα να αποτρέψει τη δημιουργία χολόλιθων

 

  • Ασκήσου

Η τακτική άσκηση όχι μόνο βελτιώνει τη γενική σου υγεία. Μπορεί να είναι επωφελής για τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους χωρίς να χρειάζεται να μειώσεις δραματικά τις θερμίδες, ενώ ενισχύσει και τις πεπτικές λειτουργίες. Τριάντα λεπτά, πέντε φορές την εβδομάδα είναι το μόνο που χρειάζεσαι για να προλάβεις τις πέτρες στη χολή.

 

  • Δοκίμασε κάποια συμπληρώματα διατροφής

Αρκετά συμπληρώματα και φυσικά βότανα μπορούν να βελτιώσουν την υγεία του ήπατος και να μειώσουν τη φλεγμονή, τα οποία είναι και τα δύο σημαντικά για τη ρύθμιση της παραγωγής και της χρήσης χοληστερόλης. Δοκίμασε:

  • Κουρκουμά (Turmeric): βοηθά στην πέψη, καταπολεμά τη φλεγμονή και υποστηρίζει το μεταβολισμό του ήπατος.
  • Γαϊδουράγκαθο: εξαλείφει τη συσσώρευση φαρμάκων, βαρέων μετάλλων κ.λπ.
  • Πικραλίδα: βοηθά το ήπαρ να μειώσει τις τοξίνες ενεργώντας ως φυσικό διουρητικό.
  • Ενεργό άνθρακα: δεσμεύει τις τοξίνες και βοηθά στην απομάκρυνσή τους.

TOP